Psihologija marketinga

Kategorija: Psihologija | Autor: Sanja | Objavljen: April-12-2020 23:49:42

Moja asocijacija na reč marketing je oduvek bila dobra reklama. Međutim marketing je mnogo toga, a za mene ponajviše psihologija. Čitajući knjigu iz predmeta Marketing na fakultetu, iznenadila sam se na šta se sve obraća pažnja prilikom plasiranja novog proizvoda ili usluge na tržište. Postoje mnogobrojni načini koji mogu da utiču na svest potrošača. Navešću neke od meni najzanimljivijih primera.

Pakovanje vrši bitnu ulogu pri odluci o kupovini, s obzirom da kupci provedu između 10 i 12 sekundi gledajući proizvod.

Što se tiče boje pakovanja ona ima ulogu da prenese emociju. Crvena, narandžasta i žuta izazivaju ushićeno stanje kod osobe, dok zelena boja asocira na zdravlje, spokojnost i smirenost. Plava je simbol za hladnoću i osveženje i povezana je sa proizvodima za pranje i čišćenje. Bela boja označava nežnost i čistoću, pa se koristi u farmaceutskoj industriji. Utisak prestiža i elegnacije ostvaruje se kombinacijom crne i bele boje sa dodatkom srebrne ili zlatne.

Materijal je takođe bitan faktor. Plastični paketi asociraju na lakoću, čistoću ali i jeftinu potrošnju. Folija može da se koristi za prenošenje utiska visokog kvaliteta, dok se pakovanjem od prirodnih materija šalje poruka o zdravom proizvodu.

Kada govorimo o dizajnu važno je obratiti pažnju na linije. Horizontalne linije izazivaju smirenost i tišinu, a razlog za ovo je fiziološke prirode. Ljudima je jednostavnije da pomeraju pogled horizontalno jer vertikalan pokret stvara pritisak na mišiće oka. Vertikalne linije se koriste da bi izazvale osećaj snage, samopouzdanja i ponosa.

Oblik pakovanja koji je okrugle forme uglavnom asocira na ženstvenost, dok oštre ugaone linije na muževnost.

Primeri uticaja cene:

*Slučaj "Toys R Us" kada je nižom cenom za lutku koja je tamne boje poslata rasistička poruka.
*Sniženjem cena šalje se poruka o neophodnosti posedovanja proizvoda koji inače ne biste kupili.

Kada je u pitanju prodajno mesto vodi se računa da bude logički orijentisano. Na primer devetoro od desetoro ljudi je desnoruko pa većina prodavnica ima postavljena glavna vrata sa leve strane, tako da se kupovina vrši sa desne strane u smeru kazaljke na satu. Ako su proizvodi pogrešno izloženi sporije će se prodavati jer nisu u vidnom polju kupaca. Proizvodi za koje potrošači nisu toliko zainteresovani biće izloženi na najupečatljivijim mestima, dok oni koji su svakodnevno potrebni su na udaljenijim mestima u prodavnici. Najpovoljniji položaj za uočljivost proizvoda na polici jeste takav da bude izložen u nivou očiju kupca. Sledeća najbolja pozicija jeste sa desne strane najdominantnijeg brenda na polici zbog toga što ljudi posmatraju police na način na koji čitaju. Jeftiniji proizvodi će biti na donjim policama, dok će skuplji zauzeti mesto u sredini.

Kao opšte pravilo važi i to da uslovi ambijenta utiču na svih pet čula pa se i o tome mora voditi računa.

Naravno postoji još mnogo toga što vezano za naziv brenda, oglašavanje, unapređenje prodaje, distribuciju...
Bezbroj detalja o kojima se vodi računa.

Ovo sam istakla zbog toga što mi je neverovatno koliko zapravo može da se utiče na ljudsku psihu. Mislila sam da su isključivo mediji zaduženi za to, međutim sve što sam navela ukazuje mi da je psihologija igra ključnu ulogu u marketingu.


Komentari

avatar-slika
Marko

April-12-2020 22:10:25

Postoji i jedan zanimljiv slučaj promene cene proizvoda i poznat je kao Čivas Regal efekat. Proivođači ovog pića nisu znali kako da povećaju prodaju i došli su na genijalnu ideju - da povećaju cenu ne menjajući kvalitet proizvoda. Zvuči neverovatno, ali uspeli su u tome: prodaja je skočila, a njihov brend je danas poznat u svetu. Istina je da mušterije često slepo povezuju kvalitet sa cenom.


Šta mislite o ovom članku?

Psihologija

Psihologija marketinga

April-12-2020 23:49:42


Umetnost stvaranja timova

March-30-2020 22:56:43




Najnovije

Jedan Pikaso

November-10-2021 01:37:13


Kazanova protiv Don Žuana

November-10-2021 00:41:13


Na Drini ćuprija

September-22-2021 15:54:52


Kirija

September-20-2021 20:30:44


Švabica

October-31-2020 16:14:20



Prijavite se !

Postanite Bloger Ulogujte se